Faglig pædagogisk ledelse – Master studerendes praksis i fokus


Hvad har en leder i dagtilbud til fælles med en leder på en efterskole, med en leder på en friskole, med en leder i forsvaret, med en leder i folkeskolen, med en leder i gymnasiet, med en leder på en højskole? De er alle i færd med at dygtiggøre sig på masteren i pædagogisk ledelse på Aalborg Universitet.

Jeg mødte disse masterstuderende i går på deres seminar i Glostrup og sikke en diskussionsiver for en fælles interesse i at sætte de fagprofessionelles kompetencer i spil. Jeg havde et brag af en eftermiddag, jeg kom for at inspirere og gik selv derfra vældigt inspireret. Vi talte om. hvordan den didaktiske samtale kan gøres faglig og vedkommende for den enkelte fagprofessionelles hverdags- og arbejdspraksis.


Vi talte om didaktisk belægsanalyse som samtaleform, og om hvordan en sådan samtaleform tapper ind i Professionelle læringsfællesskaber. Se videoen herunder.

Tak for invitationen til Anne-Birgitte Nyhus Roewedder

Se temaet om faglig pædagogisk ledelse her på min site

Se Aalborg Universitets master i pædagogisk ledelse her.


Empowering teachers through reflective educational dialogue

In this video Lea Lund and Sarah Robinson share their Framework for an Educational Reflective Dialogue. We want to show you a couple of examples of how you can work with your innate beliefs, values and experiences and make these visible to yourself. When these are visible, you become aware and are then able to constructively reflect in dialogue with others on how you can change them.

This is what we call a reflective educational dialogue, and this is how you build a sound argument that makes your beliefs visible to your self and others. The whole point is to develop a teaching cohort and educational leaders who are extremely good at presenting sound arguments for the educational choices they make. For why they do what they do.


Didaktisk belægsanalyse som samtaleform kan fint bygges op som et element i en udviklingproces, der følger denne aktionslæringscyklus. Og kan med fordel indgå i Medarbejdsudviklingssamtaler eller Gruppeudviklingssamtaler på uddannelsesinstitutionen.

Jeg anbefalede de masterstuderende at læse med i disse korte skriverier om, hvordan man kan understøtte den kollegiale refleksion via didaktisk belægsanalyse.

Måske du har lyst at læse med?

Hent flyer her her:


Læs artiklen skrevet af Christel Moll og Lea Lund. I kan i jeres lederteam øve jer på samtaleformen ved hjælp af artiklen: Pædagogisk ledelse handler om didaktisk refleksion – spørg til lærernes begrundelser for undervisningen

I kan også lade jer inspirere af projektet Faglig Pædagogisk Ledelse (FPL) og læse hvad de deltagende ledere har erfaret fra 16 gymnasier i landet fra 2019-2020. Jeg var faglig leder af projektet og på CIDUM på Aarhus universitet har vi samlet ledernes erfaringer i denne bog.


I kan fx se på faserne i denne video som beskriver didaktisk belægsanalyse som stillads for en MUS-samtale, der trækker på aktionslæring som proces. Formatet har jeg udviklet i forbindelse med projektet FPL (som beskrevet i bogen ovenfor), og som kan anvendes i forbindelse med ledelsesudvikling og lærerudvikling i gymnasieskolen.